گزیده ای از سخنان شهید بزرگوار مصطفی چمران
آنان که به من بدی کردند ، مرا هشیار کردند
آنان که از من انتقاد کردند ، به من راه و رسم زندگی آموختند
آنان که به من بی اعتنایی کردند ، به من صبر وتحمل آموختند
آنان که به من خوبی کردند ، به من مهر و وفا ودوستی آموختند
پس خدایا :
به همه ی آنانی که باعث تعالی دنیوی واخروی من شدند ،
خیر ونیکی دنیا وآخرت عطا بفرما .
شادی روح این شهید بزرگوار و همه شهدا صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
به خاطر گناهان و به خاطر اعمال(بد) ما است که (بیش از) هزار سال امام زمان علیه السلام در بیابان ها در به در و خائف است. سبب. غیبت امام زمان ارواحنا فداه خود ما هستیم؛ زیرا دستمان به او نمی رسد، و گرنه اگر در میان ما بیاید و ظاهر شود، چه کسی او را می کشد؟! آیا جنّیان او را می کشند یا ما انسان ها؟! ما پیش تر و در طول تاریخ ائمه امتحان خود را پس داده ایم.
این همه لاف زن و مدعی اهل ظهور پس چرا یار نیامد که نثارش باشیم
سالها منتظر سیصد و اندی مرد ایم آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم
اگر آمد خبر رفتن ما را بدهید به گمانم که بنا نیست که یارش باشیم . . .
.
مرا با عشق خود درگیر کردی / به پایم با غمت زنجیر کردی
بدان دنیای بی تو هیچ باشد / دلم را از زمانه سیر کردی
تو با رفتن به پشت ابر ایّام / غروب جمعه را دلگیر کردی
یا اباصالح ادرکنی . . .
خطا از من است، می دانم
از من که سالهاست گفته ام " ایاک نعبد"
امــــــــــــــــــــــــــا
به دیگران هم دلسپرده ام...
از من که سالهاست گفته ام " ایاک نستعین"
امــــــــــــــــــــــــا
به دیگران هم تکیه کرده ام
امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا
رهایم نکن
بیش از همیشه دلتنگم
به اندازه ی تمام روزهای نبودنم...
خداوندا
دل به تو سپرده ام
مرا به حال خود وا مگذار...
روزی در تقویم خواهند نوشت:
تعطیل-روزفرج مهدی فاطمه
وبعد در مدینه کنار ساختمان نیم کاره ای تابلو زیر را میبینیم:
پروژه حرم مطهر بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا
کار فرما: قائم آل محمد
پیمانکار: یاران حضرت
مساحت: وسعت دل تمام شیعیان
به امید آن روز...
از روزی که شنیدم در میان ما هستی به همه سلام میکنم
به امید سلام به تو...
السلام علیک یا اباصالح المهدی یا صاحب الزمان
السلام علیک یا داعی الله ورَبّانی آیاتِهِ
السلام علیک یا باب الله و دَیّان دینه
السلام علیک یا خلیفة الله و ناصِرَ حَقّه
آقــــآے مـَــن ،
""غفــلــــتِ "" مـــــآ از "" غِـیبــتِ "" تــو
غـَـم اَنگــیز تـَـر اَســت
وقـتـی مـیـگویـیـم خـدا كـنـد كـه بـیــایــی
شاید او میگوید:
خــدا كـنــد كــه بــخـواهــیــد!!!
ای بنده
من آنچنا ن به فکرتوهستم که گویا همین یک بنده رادارم
وتوآنچنا ن ازمن غافلی که گویا هزارا ن خدا داری !
بسم الله الرحمن الرحیم
روزی حضرت موسی ( علیه السلام ) در كوه طور ، به هنگام مناجات عرض كرد :
ای پروردگار جهانیان !
جواب آمد : لبیك !
سپس عرض كرد : ای پروردگار اطاعت كنندگان !
جواب آمد : لبیك !
...
سپس عرض كرد : ای پروردگار گناهكاران !
موسی علیه السلام شنید : لبیك، لبیك ، لبیك !
حضرت گفت : خدایا به بهترین اسمی صدایت زدم ، یكبار جواب دادی ؛
اما تا گفتم: ای خدای گناهكاران ، سه مرتبه جواب دادی ؟
خداوند فرمود : ای موسی! عارفان به معرفت خود و نیكوكاران به كار خود و مطیعان به اطاعت خود اعتماد دارند.
اما گناهكاران جز به فضل من پناهی ندارند.
اگر من هم آنها را از درگاه خود ناامید گردانم به درگاه چه كسی پناهنده شوند !
ای خدا چقدر مهربانی!!
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
تو ای صفای ضمیرم! چرا نمی آیی؟
چرا بهانه نگیرم؟ چرا نمی آیی؟
.................................
اگر حجاب ظهورت وجود تار من است
خدا کند که بمیرم! چرا نمی آیی؟
.................................
تو امر کن سر خود را بدست می گیرم
ببین چقدر دلیرم چرا نمی آیی؟
.................................
میان خلقت من با گل تو رابطه ای است
من از تراب غدیرم، چرا نمی آیی؟
.................................
هوای دیدن سرداب غیبتت دارم
به این رواق اسیرم، چرا نمی آیی؟
.................................
اگر چه نیست مرا قوتی چنان گردو
به صرف نان و پنیرم چرا نمی آیی؟
با اعتراف به این که عمل از خودمان است آنچه که به سر ما آمده و می آید،تا خودمان را اصلاح نکنیم و با خدا و با نمایندگان خدا ارتباط نداشته باشیم،کارمان درست نمیشود.تا رابطه ما با ولی امر،امام زمان قوی نشود(کارمان اصلاح نمی شود).
سخنان آیت الله بهجت
۲۳ شعبان طبق روایاتی ولادت حضرت رقیه سلام الله علیها میباشد .
ولادت این دختر3 ساله امام حسین (ع) بر تمامی شیعیان تبریک و تهنیت باد .
دلربایی میکند باغ و بهارِ عالمین
دل شده از مقدم رقیه در شادی و شین
با وجودش دلربای اهلِ خانه میشود
دلربایی حضرت سلطان عشق مولا حسین
************************
لیلی لیلای دنیا
زینت آغوش سقا
دنیا هم میخند وقتی
میخنـــــدی بر روی بابا
تو عشق دیرین دنیای اربابی
رویای شیـــــــرین شبهای اربابی
زهـــــــــــــــرای اربـــــــــابــــــــی
************************
دل من را خدایی کن رقیه
مرا هم کربلایی کن رقیه
بحـق نام زیبای عـمویت
برای من دعایی کن رقیه (س)
************************
میلاد حضرت رقیه سلام الله علیها به پیشگاه مقدس و ملکوتی
امام زمان (عج)
و شیعیان تهنیت باد.
میلاد با سعادت حضرت رقیه (س) دخت بنت الحسین (ع)
بر عاشقان مبارک باد.
************************
دخترم!
ای عاشق مدهای رنگارنگ !
ای فریفته لباسهای روشن وتنگ
که از دنیا به شوق آمده ای
هیچ اندیشیده ای که این شوق ،
حزن آخرت را به همراه دارد ؟
به شبی بیندیش که
از پس آن فردایی نباشد و
به خانه ای بیندیش که
از آن تنگ تر وتاریک تر نباشد
ای که به بازی لباس پرداخته و
به جامه شهرت دلباخته ای !
از آن بترس که
این بازیها در گناه مشهورت سازد
ومهر سیاه معصیت برنامه اعمالت زند
ما می خواهیم هر چه دلمان می خواهد بکنیم،آخر ما اگر خودمان را درست بکنیم،خداکافی است. ما نمی خواهیم خودمان را درست بکنیم،ما نمی خواهیم خودمان را درست بکنیم،ما خودمان حاضر نیستیم،خودمان را اصلاح بکنیم.اگر خودمان را اصلاح بکنیم،به تدریج همه بشر، اصلاح می شوند.بابا با خدا بساز،کار را درست می کند.چرا در خلوت و جلوت،دلت هر چه می خواهد می کنی؟
رهبر انقلاب در دیدار با اساتید فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم در تاریخ ۱۳۸۹/۰۸/۰۲در ذیل شرح حدیثی، از توصیه آیت الله العظما بهجت برای خواندن دعای غریق فرمودند:
مرحوم آقای بهجت رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند این دعا را زیاد بخوانید: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک» ممکن بود یک اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب میداد؛ ممکن بود کسی بگوید وقتی میگوییم «ثبت قلبی علی دینک»، ما که دینمان درست است، منطقی است، مستحکم است، این [دعا] برای آن طبقات پایین است. ایشان میفرمود در هر طبقهای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه، برگشت است. «ثبت قلبی علی دینک»؛ یعنی دین را در همان طبقه عالی نگهدار و تثبیت کن. اگر این شد، آن وقت زندگی میشود شیرین، مرگ هم مرگ راحت [میشود]. یکی از مشکلات اساسی ماها، مشکل مردن است. امام سجاد علیهالسلام به خداوند متعال عرض میکند: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین». خب، انسان در همه طول عمر در طریق هدایت بوده، اما باز امام دعا میکند که: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین»؛ معلوم میشود خطرناک است.
حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است
کــس نـدانـسـت کـه آخـر بـه چـه حـالـت بـرود
منبع: مرکز تنظیم و نشرآیت الله بهجت
پیامبر اكرم (ص) فرمودند: مهدی از فرزندان من است، نامش نام من (محمد) و كنیه اش كنیه من (ابوالقاسم) میباشد، در صورت و سیرت از همه كس به من شبیه تر است. برای او غیبتی است كه در آن مردم دچار حیرت میگردند و بسیاری از دستهها و گروههای مردم، گمراه میشوند، آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غیبت بدر آید و زمین را پر از عدل و داد كند آن چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.
(بحارالانوار/ ج 51، ص 17، ح 13، به نقل از كمال الدین.
نام پدر ومادر امام زمان (ع):
نام پدر این بزرگوار امام حسن عسکری (ع) پیشوای یازدهم ونام مادر گرامیشان نرجس خاتون (س) میباشدکه ایشان بنا برروایات یک شاهزاده رومی بودند ودرخواب با امام حسن عسکری (ع) آشنا شده ومسلمان میشوند . امام زمان تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)میباشد (به زندگینامه امام حسن عسکری (ع) وهمسرشان نرجس خاتون (س) مراجعه شود)
مقام ومنصب :
ایشان معصوم چهاردهم و امام دوازدهم شیعیان هستند
تاریخ ولادت :
یک سال و یک ماه پس از ازدواج امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون امام زمان به دنیا می آیند حضرت ولی عصر (ع) بنا بربیشترین روایت روز جمعه نیمه شعبان 255 هجری قمری متولد شده اند(3)
جالب است بدانیم او پیش از آفتاب چشم به این جهان گشود، تا همیشه آفتاب را پشت سر قرار دهد
شب این میلاد خجسته را «شب برات» و «شب مبارک» و «شب رحمت» خوانند. شیخ صدوق درکمال الدین نقل میکند نرجس خاتون روزی مشاهده میکند که نوری وارد بدن اومیشود وبه امام حسن عسکری موضوع راگزارش میکند وامام اورا نوید به بارداری امام زمان میدهد ومیفرماید : پسری می آوری که نامش محمد است وپس از من ،جانشین من خواهد بود.
نرجس ،عروس فاطمه ،شد مادر صاحب زمان درمهد نور ،مهدی ظهور آیینه حق شدعیان
پس میلادش روزجمعه نیمه شعبان 255 هجری است چون پدرش وفات کرد او5 ساله بود ومشهوربین علماء نیزهمین تاریخ است وکسی در این جهت اعتراضی نکرده مگر کلینی در کافی وصدوق درکمال الدین و شیخ طوسی در الغیبه که این سه بزرگوار یک مرتبه سال 255 وباردیگر 256 نوشته انداما هرسه بیشتر سال 255 هجری راقبول دارندبرای ولادت ایشان تاریخهای دیگری هم ذکر شده
علت اینکه درتاریخ تولد ایشان عده ای اختلاف دارند ممکن است به دلیل پنهان نگه داشتن تولد آن امام بوده باشد بنابر این اصل ولادت مهدی جزء مسلّمات تاریخ است و در این تاریخ بین علما و محدثان و علمای فریقین هیچگونه اختلافی نیست.
شهید اول درکتاب دروس از امام جعفر صادق روایت کرده که آن حضرت فرموده اند : درشبی که قائم آل محمد (ع) متولد گردد هرمولودی متولد شود باایمان است واگردرزمین شرک متولد گردد ،خداوند به برکت وجود امام ،اورا به سرزمین ایمان منتقل خواهد کرد
پس بنابرمبنای مشهور حضرت پس از شهادت جدگرامیش ،امام هادی (ع) حدود یکسال بعد ،متولد شده است یعنی حدود یکماه از حکومت مهتدی عباسی گذشته ،زیرا مهتدی یک شب به آخرماه رجب مانده به حکومت رسید وتولد امام (ع) نیمه شعبان است
مدت عمر شریف امام زمان (ع):
از سال 255 تا کنون
سال به امامت رسیدن وسن ایشان درآن هنگام :
سال به امامت رسیدن 260 هجری وسن شریفشان درآن هنگام 5 سال است
دوران زندگی
1 ـ از تولد تا غیبت: حضرت مهدی(عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام مهدی(عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.
2 ـ غیبت صغری: پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند.
3 ـ دوره غیبت کبری: این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.
4 ـ دوره حکومت: پس از ظهور، امام زمان(عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.
حضرت مهدی(عج) در سال 255 هـ . ق به دنیا آمدند و با توجه به این که الآن در سال 1428 هـ . ق هستیم عمر حضرت در نیمه شعبان امسال، 1173 سال میباشد.
امام زمان(عج) بعد از شهادت پدرش هنگامی که برای نماز جنازه او حاضر شدند مردم او را مشاهده کردند در حالی که طفلی گندم گون بود و موهای فر داشت و بین دندان های جلوی او باز بود.[1]
در مورد قیافه و شکل و شمایل ظاهری حضرت به طور کلی دو دسته روایت وجود دارد:
الف. روایاتی که مطلق است و سنّی را بیان نمیکنند و فقط جوان بودن حضرت را متذکر میشود:
1. «شابٌ بعد کبر السن»[2] جوان است با این که سن او زیاد است.
2. «رجوعه من غیبته بشرخ الشباب»[3] در بهترین مرحلهی جوانی ظهور میکند.
3. «فی سن الشیوخ و منظر الشباب»[4] در سن کهن سالان و سیمای جوانان.
ب. روایاتی که علاوه بر تأکید بر جوانی، سن و سال را هم مشخص میکند.
1. «فی صورة فتیَ موفق ابن ثلاثین سنه»[5] با چهرهی جوانی کامل به سن سی سالگی.
2. «فی صورة شاب دون اربعین سنة»[6] با چهرهی جوانی کمتر از چهل سالگی.
3. سناش زیاد و چهرهاش جوان است به گونهای که در نظر بیننده چهل ساله یا کمتر مینماید و از نشانههای ایشان آن است که تا زمان وفات پیر نمیشود.[7]
شیخ طوسی از برخی از کسانی که حضرت را در طول غیبت صغری مشاهده کردند نقل می کند که آن حضرت جوانی زیبارو ، با بویی معطر ، و هیبتی عظیم بود. راوی می گوید: « هنگامی که سخن می گفت، کسی را بهتر از او در سخن گفتن ندیدم.»[8]
در روایتی دیگر آمده: «قد او نه طولانی است و نه کوتاه ، بلکه معتدل القامه است . سر مبارکش گرد و پیشانی اش پهن است. بینی او کشیده و گونه های او صاف و بر گونه راستش خالی است.»[9]
لازم است در مورد سن و چهره ظاهری حضرت، نکاتی چند را متذکر شویم:
1. میدانیم که سن حضرت بیش از هزار سال است و روایاتی که سن ایشان را بین 30 تا 40 سال بیان کرده منظور این است که در زمان ظهور چهره و سیمای نورانی حضرت در این سن است و اختلاف سن در این موضوع موجب تضاد نمیباشد، زیرا این اعداد نشانگر سن انسان کامل و جوان است.
از حضرت امام رضا(ع) نقل شده ک فرمود: علامت او این است که او از حیث سن پیر است ولی در ظاهر جوان نشان داده می شود، به حدی که هر گاه کسی به او نظر می افکند گمان می کند که او سی ساله یا کمتر است. و از جمله علامات او آن است که به مرور ایام و شبها پیر نمی شود تا آن که مرگ او را فرا رسد.» [10]
2. البته داشتن عمر طولانی سابقه دارد و اختصاصی به حضرت مهدی ندارد و افرادی مثل نوح (950 سال) در قرآن آمده و یا حضرت خضر نبی که هزاران سال عمر کرده و هنوز زنده است و یا لقمان ابن عاد (3500 سال) و لقمان حکیم(4000 سال) یا زنده بودن حضرت عیسی(ع) از معمرین شمرده شده اند و توجیه علمی آن ، این است که پیری و مرگ در اثر عوامل فرسایشی است و اگر آن عوامل نباشد شخص جوان میماند.[11]
[1] نک: موعود شناسی ص 437.
[2] بحارالأنوار 51 217 باب 13- ما فیه ع من سنن الأنبیاء.
[3] غیبت طوسی، ص 421.
[4] اکمال الدین، ج 2، ص 376.
[5]بحارالأنوار 52 287 باب 26 یوم خروجه و ما یدل علیه.
[6]اکمال الدین، ج 1، ص 316.
[7]اکمال الدین، ج 2، ص 65۲.
[8] نک: موعود شناسی ص 437 .
[9] همان.
[10]موعود شناسی ص 555.
[11]ر.ک: عدالت گستر جهان، ابراهیم امینی.
ترجمه:
محمد بن حمزة بن حسن بن عبد الله بن عباس بن علي بن ابىطالب روايت كرده كه گفت : از ابو محمد ( ع ) شنيدم كه مىفرمود : ولى خدا و حجت او بر بندگانش وجانشين من پس از خود ، در سپيده دم شب نيمه شعبان سال 255 ختنه شده به دنيا آمد ، رضوان دربان بهشت با جمعى از فرشتگان مقرب نخستين كسانى بودند كه با آب كوثر وسلسبيل او را شستشو دادند و سپس عمه ام حكيمه دختر امام جواد او را شستشو داد ، گفت : ( يعنى محمد بن حمزه ) مادر او مليكه است كه گاهى به او سوسن ، و گاهى ريحانه ، گفته مىشود و صيقل و نرجس نيز از نامهاى او هستند .
آدرس حديث:
* : الفضل بن شاذان : على ما في كشف الحق .
* : كشف الحق ( أربعون الخاتون آبادي ) : ص 33 ح 2 - قال : قال أبو محمد ( بن ) شاذان رحمه الله : حدثنا محمد بن حمزة بن الحسن بن عبد الله بن العباس بن علي بن أبي طالب ، صلوات الله عليه قال : سمعت أبا محمد عليه السلام يقول : -
* : كفاية المهتدي : ح 30 - على ما في هامش كشف الحق .
* : النجم الثاقب : ص 13 ب 1 - كما في كشف الحق ، عن الغيبة للفضل بن شاذان ، عن محمد بن علي بن حمزة بن الحسين بن عبيد الله بن عباس بن علي بن أبي طالب عليه السلام : -
* : منتخب الأثر : ص 320 ب 1 ف 3 ح 1 - عن النجم الثاقب .
*****
متن روايت:
كمال الدين : ج 2 ص 431 ب 42 ح 7 - حدثنا محمد بن علي ماجيلويه رضي الله عنه قال : حدثنا محمد بن يحيى العطار قال : حدثني أبو علي الخيزراني عن جارية له كان أهداها لأبي محمد عليه السلام ، فلما أغار جعفر الكذاب على الدار جاءته فارة من جعفر فتزوج بها ، قال أبو على ، فحدثتني أنها حضرت ولادة السيد عليه السلام ، وأن اسم أم السيد صقيل ، وأن أبا محمد عليه السلام حدثها بما يجري على عياله ، فسألته أن يدعو الله عز وجل لها أن يجعل منيتها قبله ، فماتت في حياة أبي محمد عليه السلام وعلى قبرها لوح مكتوب عليه هذا قبر أم محمد ، قال أبو علي : وسمعت هذه الجارية تذكر أنه لما ولد السيد عليه السلام رأت له نورا ساطعا قد ظهر منه وبلغ أفق السماء ، ورأيت طيورا بيضاء تهبط من السماء وتمسح أجنحتها على رأسه ووجهه وسائر جسده ثم تطير ، فأخبرنا أبا محمد عليه السلام بذلك فضحك ، ثم قال : تلك الملائكة نزلت للتبرك بهذا المولود ، وهي أنصاره إذا خرج "
ترجمه:
* ابو على خيزرانى درباره كنيزى كه به ابو محمد ( ع ) هديه كرد مىگويد : هنگاميكه جعفر كذاب به آن خانه يورش برد ، اين كنيز براى فرار از جعفر نزد ابومحمد آمد ، و او با آن كنيزك ازدواج كرد ابو على گفت : آن كنيزك به من اظهار داشت كه در مراسم ولادت [ حضرت صاحب ( ع ) ] حضور داشته است و نام مادر آن حضرت صقيل بود ، و ابو محمد ( ع ) آنچه را كه بر فرزندان او گذشته بود با او در ميان گذاشت ، آن زن [ صقيل ] از ابو محمد خواست تا دعا كند ، قبل از او بميرد ، و او در زمان حيات ابو محمد ( ع ) از دنيا رفت ، وبر سر قبرش تابلويى قرار دارد كه بر آن نوشته شده ، اين قبر مادر محمد است ، ابو على گفت : از اين كنيزك شنيدم كه مىگفت : هنگاميكه [ حضرت صاحب ( ع ) ] بدنيا آمد ، او نور درخشانى را مشاهده كرد كه از آن حضرت ظاهر شد و به افق آسمان رسيد ، و پرندگان سفيدى را ملاحظه نمود كه از آسمان فرود مىآمدند وبالهاى خود را بر سر و صورت و ساير اعضاى بدن او مىكشيدند وسپس پرواز مىكردند ، اين خبر را به ابو محمد ( ع ) داديم حضرت خنديد و سپس فرمود : اينها فرشته بودند كه جهت تبريك به اين نوزاد فرود مىآمدند وهنگاميكه او ظهور كند ، آنها ازيارانش خواهند بود .
آدرس حديث:
* : ثاقب المناقب : ص 254 ب 15 - من قوله " لما ولد السيد عليه السلام " كما في كمال الدين بتفاوت يسير ، مرسلا عن أبي علي الحسن الآبي : -
* : الصراط المستقيم : ج 2 ص 234 - آخره ، كما في كمال الدين عن ابن بابويه بتفاوت يسر .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 668 ب 33 ف 1 ح 36 - أخره ، عن كمال الدين .
* : حلية الأبرار : ج 2 ص 543 ب 10 - عن كمال الدين .
* : تبصرة الولي : ص 764 ح 12 - كما في كمال الدين ، عن ابن بابويه .
* : البحار : ح 51 ص 5 ب 1 ح 10 - عن كمال الدين ..
امام زمان (عج)در نامه ای به شیخ مفید(ره)می فرمایند:
ما از تمام حوادث و ماجراهایی که بر شما میگذرد کاملاً مطلع هستیم و هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از خطاها و گناهانی که بندگان صالح خداوند از آنها دوری میکردند ولی اکثر شما مرتکب شدید باخبریم.
اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی شما را در بر میگرفت و دشمنان شما را از بین میبردند.از عهدشکنیها و پشت سر گذاشتن عهد و پیمانها با اطلاعیم(که همین عوامل موجب بدبختی و دوری شما از حریم ولایت شده است). گویی اینها از لغزشهای خود خبر ندارند، با همه گناهان، ما هرگز امور شما را مهمل نگذاشته، شما را فراموش نمیکنیم و اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی شما را در بر میگرفت و دشمنان شما را از بین میبردند.
تاحالا از خودمون این سوالات رو پرسیدیم که:
ارتباط ما با امام زمان (عج)چگونه است؟
آیا ارتباطی با امام زمان (عج) دارم ؟آیاحواسم به امام زمان(عج) هست؟
آیا تا به حال کاری کرده ام که دل امام زمانم از من شاد شه؟
آیا تا به حال گناهی را به خاطر امام زمان ترک کرده ام ؟
برای پاسخ به این سوالات باید به رفتار ها و اعمال درونمان مراجعه کنیم:
عزیزی اهل معرفت می فرمود: برای اینکه خود را عادت دهی که با اوباشی وبه اوبیاندیشی،برخی ازکارهای شبانه روزرا به نام اومزین کن. مثلاً به خود عادت بده تا قبل ازمیل کردن غذا بگویی السَّلامُ عَلیکَ یا بَقیَّـة الله، ویا قبل ازسوارشدن برمرکب،بگویی السَّلامُ عَلیکَ یا فارسَ الحِجاز، ویا هنگام عبورازهردری بگویی السَّلامُ عَلیکَ یا بابَ الله ویا...
اثرچنین امری این است که کم کم این یاد،تمام زندگی تورا تحت الشُّعاع خود قرارداده ورنگ وبوی ولایت به خود می گیرد...
« یا أیّهَا الذینَ آمَنوا اصبِروا وَ صابروا وَ رابِطوا وَاتَّقواللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحون » ( آل عمران 200 )
واژه ربط در معنای لغوی ، پیوند دادن یا بستن چیزی به چیزی است . این ارتباط در مورد انسانها با امام زمان (عج) مانند ارتباط سلول های بدن با قلب است . قلب با عمل خود ادامه حیات سلولها را عهده دار است و آنگاه که از کار افتاد ، سلولها می میرند و مرگ آدمی فرا می رسد .
امام صادق (ع) در باره این آیه فرمودند : « در مقابل اذیتهائی که در راه ما می بینید شکیبا باشید . »راوی عرض کرد : « صابروا » یعنی چه ؟فرمودند : « در برابر دشمنی با امامتان بردبار باشید ( تقیّه کنید ) . »عرض کرد : « وَ رابطوا » یعنی چه ؟
امام فرمودند : « با امام خودتان در ارتباط باشید ، از خداوند بترسید تا رستگار شوید . »عرض کرد : این آیه برای همین مطلب نازل شده ؟فرمودند : « آری » .در روایتی دیگر ، امام سجاد (ع) فرمودند : « رابطوا در این آیه رابطوا معَ إمامکم » یعنی با امام زمانتان رابطه داشته باشید . در بطن « رابطوا » می تواند معنای دیگری نهفته باشد که آن سفارش امام زمان (عج)است . بدین معنا که یکدیگر را دوست بداریم و با یکدیگر همدردی و تعاون مالی و غیره
داشته باشیم .میتوان گفت : با انجام این مقدمات و تهذیب نفس و رسیدن به مقام نهائی ولایت و محبت ، ارتباط قلبی با آنحضرت برقرار میشود که ابدال و اوتاد و اولیا در این مراحل هستند .
مژده اي دل که شب نيمه شعبان آمد
بر تن مرده و بي جان جهان جان آمد
بانگ تکبير نگردرهمه عالم بر پاست
همه گويند مگر جلوه يزدان آمد
اززمين نوربه بالا رود امشب زيرا
نور خورشيد امامت همه تابان آمد
قائم آل محمد (عج)گل گلزار رسول
حجه بن الحسن (عج)آن مظهر ايمان آمد
اى گل که ولاى تو در جان من است / داغ غم دورى تو مهمان من است
یک لحظه بیابه جان زهرا سوگند / جاى قدمت به روى چشمان من است
کاش مهدى به جهان چهره هویدا مى کرد / گره از مشکل پیچیده ى ما وا مى کرد
کاش مى آمد و با آمدنش از ره لطف / قبر مخفى شده ى فاطمه پیدا مى کرد . . .
ولادت امام زمان (عج) مبارک باد
روز ولادت گل خـــلاق سرمـــد است
او از تبار حیـدر و از نـسل احمد است
در آسمـان و زمین می رسـد به گـوش
میـــــلاد قـــــائم آل محــــــــمد است
بر چهره پر زنور مهدی صلوات
برجان و دل صبور مهدی صلوات
تا امر فرج شود محیا بفرست
بهر فرج و ظهور مهدی صلوات
کسی که میان خود و خدا را اصلاح کند
خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد
و کسی که امور آخرت را اصلاح کند
خدا امور دنیای او را اصلاح خواهد کرد
و کسی که ازدرون جان واعظی دارد
خدا را بر او حافظی است
حکمت 89 نهج البلاغه
از ميان اشک ها خنديده مي آيد کسي
خواب بيداري ما را ديده مي آيد کسي
با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوي بيشه خشکيده مي آيد کسي
مثل عطر تازه تک جنگل باران زده
در سلام بادها پيچيده مي آيد کسي
کهکشاني از پرستو در پناهش پرفشان
آسمان در آسمان کوچيده مي آيد کسي
خواب ديدم , خواب ديده در خيالي ديده اند
از شب ما روز را پرسيده مي آيد کسي
سلام دوستان عزیزکمتر از دو روز تا تولد امام زمان (عج) زمان باقی مانده از شما خواهش دارم این روایت را بادقت و تامل بخوانید و نظرتون را راجع به این حدیث و زمان ما بفرمایید . آیا اکنون وضعیت اینگونه نیست؟ انشاالله خداوند تعجیل در ظهور امام زمان بفرمایند صلوات : «اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم » مرحوم شیخ صدوق و برخی دیگر از بزرگان آورده اند: ای مردم ! پیش از آن كه من از بین شما رحلت نمایم و مرا از دست دهید، آنچه می خواهید سؤ ال كنید و جویا بشوید تا از علوم من بهره مند گردید. از بین افراد جمعیّت ، شخصی به نام صعصعه بن صوحان از جای برخاست و سؤ ال كرد: یا امیرالمؤمنین ! دَجّال چگونه و در چه زمانی خارج می شود؟ امام علی علیه السلام در جواب فرمود: پیش از خروج دجّال ، علائم و نشانه هائی است كه یكی پس از دیگری ظاهر و واقع خواهد شد، از آن جمله : 1-مردم نسبت به نماز بی توجّه شده و كارهای دنیا و امور شخصی را در أولویّت قرار می دهند، 2-نسبت به امانت بی اعتنا گشته و سهل انگاری می كنند، 3-دروغ و دروغ گوئی را حلال و توجیه می نمایند؛ 4- نیز رباخواری شایع و عادی گردد. 5-مردم ساختمان ها را محكم و مجلّل بنا می كنند، 6-دین و احكام شریعت را با دنیا و اموال آن مبادله می نمایند، 7-افراد سفیه و بی خرد برای اجراء امور جامعه برگزیده می شوند، 8-زنان در مسائل مختلف مورد مشورت قرار می گیرند، 9-دید و بازدید خویشاوندان با یكدیگر قطع می گردد. 10- پیروی از تمایلات و هواهای نفسانی انجام می پذیرد؛ 11- خونریزی ، عادی و ساده گردد، 12-حلم و بردباری مذموم و به ظلم و تجاوز فخر و مباهات شود. 13-رؤ ساء و حكماء، اشخاصی فاجر و فاسق باشند، 14-كارگزاران و گردانندگان امور جامعه ، افرادی ظالم و بی باك خواهند بود؛ 15-و عارفان عالم ، نسبت به دین خائن باشند؛ 16-قاریان ، قرآن را وسیله معاش و خودنمائی قرار دهند، 17-شهادت و گواه ناحقّ رایج گردد، تهمت و ارتكاب گناه عادی و ساده باشد. 18-قرآن را - فقط - زیبا بنویسند و زیبا بخوانند (بدون آن كه توجّهی به معنا و محتوای آن داشته باشند؛ و نیز بدون آن كه در امور زندگی و موقعیّت كاری خود، مورد عمل قرار دهند)، 19-مساجد و عبادتگاه ها مزیّن و مجلّل - ولی بی محتوا - باشد، 20-دل ها از یكدیگر جدا و بلكه مخالف همدیگر گردند، عهد و وفا اهمیّتی نداشته ؛ 21- زن ها با مردان در امور اقتصادی و تجاری مشاركت نمایند. 22-افراد فاجر و فاسد - بجهت ایمنی از شرّشان - مورد احترام قرار می گیرند، 23-دروغ گویان تصدیق و تاءیید می شوند، 24-هركس نسبت به دیگری بدبین و مشكوك می باشد؛ و به همدیگر جسارت و توهین روا داشته و انجام می دهند، 25-زنان سوار اسب و موتور، دوچرخه و... می شوند؛ و همچنین از جهت قیافه ، زنان و مردان شبیه یكدیگر می گردند. 26-برای هر قضیّه و جریانی شهادت دهند، بدون آن كه در جریان امر و یا از واقعیّت خبر داشته باشند و یا بدانند كه حقّ با كیست . 27-مردم احكام و مسائل دین را می آموزند نه برای دین ، بلكه برای دنیا و معاش ، 28-آن ها دنیا و متعلّقات آن را باارزش و عظیم بدانند؛ ولی آخرت را بی ارزش و هیچ محسوب نمایند. 29-گرگ صفتان ، لباس میش بر تن كنند؛ ولی دل ها و درون آن ها متعفّن و فاسد باشد. سپس حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات اللّه علیه افزود: در یك چنین زمانی هركس و هر مؤمنی به دنبال پناهگاهی می گردد؛ در آن هنگام دجّال ظهور و خروج می كند، در حالی كه چشم راست ندارد و چشم چپش در پیشانی او همچون ستاره صبح می درخشد، در پیشانیش نقش كافر می باشد. او سوار بر الاغی سفید رنگ خواهد بود و به سوی شامات حركت می كند و در محلّی به نام بیداء - كه بین مكّه معظّمه و مدینه منوّره واقع شده است - درون زمین فرو می رود؛ و تمام تابعین و پیروان او حرام زاده هستند. سپس امام زمان علیه السلام ظهور و قیام می نماید؛ و نیز حضرت عیسی مسیح علیه السلام حضور می یابد و پشت سر او نماز می خواند. همچنین مرحوم شیخ مفید آورده است : امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: پیش از آن كه حضرت قائم - آل محمّد علیهم السلام - قیام و ظهور نماید؛ بجهت زیادی معصیت و گناه ، مردم به وسیله آتش و نور سرخی كه در آسمان نمایان می شود مورد زجر و سختی قرار می گیرند، در بغداد و بصره خَسف و نقصان به وجود آید، در بصره خونریزی شود و ساختمان هایش خراب و اهل آن فانی گردند، در عراق خوف و وحشتی حاكم شود كه راه فرار و نجاتی بر آن ها نباشد. |
چهل داستان و چهل حديث از امام زمان(ع)/ عبدالله صالحي |
من که کبوتر دلم، اُنس گرفتــــــــــه با رضا
می شنوم ز قدسیان زمزمـــۀ رضا رضا (رضا رضاجانم )2
ای بنثار مَقدَمت گــــــــــــوهر اشکِ دیده ام
ای بفدای جـــــــان تو، جان به لب رسیده ام
من بــــــه بهای هستیم، مهر تو را خریده ام
نیست به جز ولای تو، جان به لب رسیده ام
مبـــــــــاد سازد از درت خدا مرا جدا رضا
من که بـــــــــبوی مغفرت به بارگاهت آمدم
شبی کــــــــه سر زد اُفق، جمال ماهت آمدم
پناه مـــــــــا سوی توئی، که در پناهت آمدم
نیازمندم و گـــــــــــــدا، بر سر راهت آمدم
اگر ز در برانیم کجـــا روم کجا روم رضا
به پیشگاه قدس تو، اگـــــــر چه دستِ خالیم
اگر چه کس نمی خورد، غــــم شکسته بالیم
اگر چه اشک من بود، گواه خــــــسته حالیم
ولــــــــــــــــی به جان فاطمه مُحِبم ومَوالیم
خوشم که دارم از جهان ولایت تو را رضا
اگـــر مرا از قید غم رها کنی چه می شود؟
اگــر نگاه مرحمت به کم کُنی چه می شود؟
نـــظر به این کبوتر حرم کنی چه می شود؟
جـــو از کربلا به ما کرم کنی چه می شود؟
اگـــــــــــــر ز در برانیم کجا روم کجا روم
دلم هوای مشهدالرضاتو کرده آقا ما رو هم بطلب
------------------------------------------------------------------